Lovetotravel.pl Przewodnik turystyczny |
Strona g³ówna
|
Europa | Azja | Ameryka Po³udniowa | Ameryka Pó³nocna | Australia | Afryka |
Wyścigi Formuły 1 w Hiszpanii organizowane są od około stu lat. Do najstarszych i najbardziej prestiżowych zalicza się Grand Prix Hiszpanii, który po raz pierwszy odbył się w 1913 roku. Wyścig odbywał się na ulicznej trasie o długości 300 km w Guadarrama, na drodze Valladolid, niedaleko Madrytu, a brały w nim udział typowe uliczne samochody. Większość rozgrywek odbywała się na torze Circuit de Catalunya z przerwami, wynikającymi z problemów finansowych i politycznych. Hiszpania posiada cztery tory, na których organizowano, bądź organizuje się wyścigi Formuły 1.
Circuit de Catalunya - jeden z pierwszych zakrêtów. Circuit de Catalunya Jest to jeden z najnowszych torów nie tylko w Hiszpanii, bowiem został on otwarty w 1991 roku i od tego czasu przez wiele lat stanowił najważniejszy tego typu obiekt sportowy w kraju. Jest on zlokalizowany na terenie miasteczka Montmelo w okolicy Barcelony, a liczy 4,655 km. Ruch odbywa się po nim zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara. Przez cały czas od otwarcia przeprowadzono na nim kilka modyfikacji, mających służyć poprawie bezpieczeństwa kierowców. Rekord toru pobił w 2009 roku Rubens Barrichello uzyskując czas okrążenia 1:19.954. Chociaż ufundowany przez władze miasta oraz Royal Automovil Club de Catalunya obiekt miał się stać oczkiem w głowie Katalonii okazało się jednak, że nie zachęca on zawodników do uczestnictwa. Jest to wynik nieciekawej konstrukcji trasy, na której nie da się wyprzedzać przeciwnika, oraz dużej liczby testów, jakie wykonuje się przed zawodami. Na torze w Montmelo odbywa się od początku jego istnienia wyścig o Grand Prix Hiszpanii. Circuito del Jarama Circuito Permanente del Jarama jest położony w bezpośredniej bliskości Madrytu, a jego istnienie datuje się od 1968 roku. Tor liczy sobie 3,404 km długości. A obowiązuje po nim ruch zgodny z kierunkiem wskazówek zegara. Rekord prędkości pobił na nim G. Villeneuve osiągając w 1979 roku czas okrążenia 1:16.44. Podobnie do wcześniejszego konstrukcja toru nie sprzyja wyprzedzaniu, co jest pozytywne dla lidera, a nie pozwala na rywalizację. Wpływają na to krótkie odcinki połączone zakrętami. Niestety z uwagi na konstrukcję kariera toru zakończyła się w 1981 roku. Jako argument uznano coraz szersze samochody, które nie mieściły się na wąskiej trasie. W latach 1968-81 odbyło się na nim 9 wyścigów Formuły 1 o Grand Prix Hiszpanii. Obecnie tor jest nadal używany do tradycyjnych wyścigów samochodowych i motocyklowych. Montjuic Circuit Tor jest niemalże rówieśnikiem swojego poprzednika pod Madrytem, bowiem został zbudowany zaledwie rok później. Oba miejsca łączy też szybkie zakończenie kariery jako toru Formuły 1 i zmiana kwalifikacji na tor motocyklowy. Circuito de Montjuic leży w samej Barcelonie na zboczu wzgórza, a jego specyfika sprawiła, że uznano go za najlepszy tor Formuły 1 na świecie. Ruch po nim odbywa się przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, a długość okrążenia wynosi 3,790 km. Rekord toru został pobity w 1973 roku przez R. Petersona czasem 1:23.80. Początkowo jeszcze w latach 30-tych odbywały się tu wyścigi uliczne. Jakość trasy sprawiła, że w 1968 roku uznano ją za odpowiednia na Grand Prix Hiszpanii. Tor był z jednej strony ciekawy z uwagi na zróżnicowanie terenu i przeciwny kierunek jazdy, ale stanowiło to tez duże utrudnienie. Po dramatycznym roku 1975 mistrzostwa na torze przerwano. Znamienny dla tego miejsca jest też występ Lelli Lombardi, pierwsza kobieta w Formule 1, która wywalczyła punkty do klasyfikacji mistrzostw świata. Pedralbes Circuit Jest to tor historyczny, już nie istniejący, o charakterze ulicznym. Działał on od 1946 roku do 1955, kiedy to podczas wyścigu 24 godzinnego Le Mans doszło do poważnego wypadku, wskazującego na mankamenty obiektu. Z uwagi na brak możliwości poprawy tych warunków tor został wycofany z użytku. Pedralbes Circuit mieści się w pobliżu Barcelony, ma 6,316 km długości, a rekord toru wynosi 2:16.930. Ustanowił go w roku 1951 Juan Manuel Fangio na Alfa Romeo. Pedralbes Circuit było gospodarzem dwóch Grand Prix Hiszapnii Formuły 1 w 1951 i 1954 roku. Tor był uwielbiany przez kierowców wyścigowych. Hiszpania - miastaHiszpania - co warto wiedzieæ
Tory Formu³y 1 w Hiszpanii - dodaj komentarz:
|